Åter teknik- & industrihistoria

Sweet Home Arstuga >>

Byggbilder:

- 1: Början
- 2: Efter flytten
- 3: Bakgrund
- 4: Diverse smått
- 5: Vändskiva
- 6: Ballastering
- 7: Landskap
- 8: Beted-mixter

Banlogo

Byggbilder 8: Beted-mixter

(051124) Nedan en skiss hur jag tänkt att det ska se ut i Beted när det är klart.

Plan för Beted

I helgen tog jag tag i sektionen med Beted. Redan innan hade jag börjat mixtra med avkopplingsplattor; det blev tre stycken i högra delen av spåren, så att de sammanfaller med den övergång som finns till mellanplattformarna från stationshuset.

Beted, avkopplare Beted, avkopplare

Det blev tunna blompinnar som fästes vid lite NE-trä, brädpanel. Sen knöt jag tunn (0,18) med "smidig och starkt" fisklina i ett hål i pinnens ände och trädde den genom ringen, ut genom sektionskanten och knöt i en bricka att dra i. Principen är självklar: när jag drar i brickan åker plattan upp. En inkuten mutter gör att plattan sjunker ner igen.

Beted, avkopplare i bangården Beted, vagnarna kopplas isär

Sen målade jag rälsen i Beted. Som förut använde jag mig av Biltemas hobby färg Matt Earth Brown. Tyvärr visar det sig att de slutar med dessa, så jag köpte på mig alla jag hittade i butiken (5 st).

Målad räls i Beted Målad räls i Beted

Däremot glömde jag lägga in de sliprar som fattades innan målningen, så de är ännu svarta. Men det syns inte så mycket sen efter grusningen, och det går att lägga dit lite färg efteråt.

Perrong i Skillingsfors Perrong i Skillingsfors

Jag fick tidigare tag på perrongkant i resin - sex bitar, varav två med sneddning i ändarna. Varje är 15 cm lång så två stycken blev perfekt till perrongkant i Skillingsfors. De ska målas granitgrå med någon lämplig färg, och så ska det på das Pronto-lera i ändarna så det blir en jämn fin nedgång. Sen ska det förstås på sand eller grus, då gärna lite ljusare än ballastsanden och kanske lite, lite grövre.

Hinderpålar i Beted Hinderpålar i Beted

Hinderpålar bör man ha. De hjälper till även på modellen så man ser att vagnar inte krokar i varann på olika spår. Jag hade balsapinnar, i fyrkant ungefär som tändstickor, som jag täljde sexkantiga, avsmalnande, slog en spik ner i asfaboarden och limmade dit dem. De sticker upp ca 4-5 mm över rälsen - det är ganska förebildslikt; 40 cm tror jag de var i verkligheten. De ser högre ut på bild, men när ballasten kommer dit så blir det bra. De behövdes också i Skillingsfors. Sen ska jag dra röda streck på varannan kant med en tuschpenna, men det blir senare. De jag sett (i Svanskog) var av granit, så balsa-grått och tusch-rött blir bra.

Hinderpålar i Skillingsfors Hinderpålar i Skillingsfors

Sen fixade jag också till plankorna vid järnvägsövergången i sektionskanten, så den var på plats innan grusning. Jo, det ska upp ett riktigt varningsmärke - det kommer, det kommer... VVA har själva märkena på en av sina etsplåtar, både för enkelspår och flera spår, så jag skär bara ut och limmar dit pappret efter att ha lött fast den på en rälsbit.

Järnvägsövergången i Beted

Sen började jag sanda. Det tar tid eftersom det är såpass många växlar i Beted: 5 vanliga, 1 dubbel korsväxel ("engelsman") och 1 trevägsväxel. Sex stycken bilder nedan:

Grusning i Beted Grusning i Beted

Grusning i Beted Grusning i Beted

Grusning i Beted Grusning i Beted

Som synes är det ännu inte klart, fortsättning följer. Det är som sagt pilligt mellan växlarna och att få syllarna synliga och skapligt fria från sand på ovansidan. Notera också färgen: den var lite mörkare, rödare när jag tog bilderna än den är nu när den torkat nån vecka.

<< 7: Landskap | 1: Början >>


Stefan Nilsson 2005 Info