Åter teknik- & industrihistoria

Sweet Home Arstuga >>

Byggbilder:

- 1: Början
- 2: Efter flytten
- 3: Bakgrund
- 4: Diverse smått
- 5: Vändskiva
- 6: Ballastering
- 7: Landskap
- 8: Beted-mixter

Banlogo

Byggbilder 4: Diverse smått

(050413) Jag köpte pianotråd från Tekno-Bygg till ett mycket facilt pris, och har nu därför kunnat slutföra alla växelomläggare på det övre planet. 1 mm pianotråd inlagd i gardinspiral, fasthållen av små kabelklämmor funkade fint. Däremot borde tråden ha varit något grövre, kanske 1,3-1,5 mm.

Gammal och ny växelomläggare Alla växlar klara

Vid städning i föräldrarnas uthus fann jag en skiva tunt plexiglas. Den hade varit isatt istället för en sidoruta som slagits sönder på en Opel Kadett - tunn, böjbar och kunde sågas med fogsvans: perfekt att sätta på mina båda vändsektioner!

Plexiglas på plats Plexiglas på plats

Faktiskt har jag också hunnit bygga om min ena fummelstation. Efter den förra ombyggnaden kom vagnarna ivägen för varandra, även om de kom närmare. Därför bestände jag mig för att vända på steken, så det blev ungefär som första versionen. Nu finns det längre spår som jag kan nå, även om de kom längre in. Ett rundspår finns, och så tog jag bort de Lima avkopplingsskenor jag hade förut. De var inte så bra, mitt US-chassie på T43:an gick inte fritt över dem.

Ny fummelstation Ny fummelstation

En annan detalj, som jag nämnt tidigare, är stoppspåret för rälsbussar mot "Arvika". Istället för att behöva köra hela vägen ner till fummelstationen och in på sitt respektive spår, satte jag in en kort Y-växel i kurvan strax bakom kulissen. Stoppspåret är blockerat av en diod, så rälsbussarna inte ska kunna köra över kanten. Där kan de sen stå medan andra tåg passerar, eftersom växeln ju är strömställande.

Stoppspår Stoppspår med rälsbuss

Avslutningsvis två bilder från gamla och nya fummelstationen:

G-finkor på gamla fummelstationen Nya fummelstationen

<< 3: Bakgrund | 5: Vändskiva >>


Stefan Nilsson 2005 Info