Åter teknik- & industrihistoria

Sweet Home Arstuga >>

Byggbilder:

- 1: Början
- 2: Efter flytten
- 3: Bakgrund
- 4: Diverse smått
- 5: Vändskiva
- 6: Ballastering
- 7: Landskap
- 8: Beted-mixter

Banlogo

Byggbilder 6: Ballastering

(050531) Igår målade jag spåret på sektion 3 (landskapsdelen med hpl Mörtbäcken) brunt. Jag tog "Earth Matt Brown" från Biltema - inget perfekt val men det får duga. Det blir i alla fall betydligt bättre än blänket i metall och plast när rälsen är ny.

Test av grusning

Därefter tog jag en bit räls och fäste på en bit asfaboard. På den prövade jag sen några olika alternativ att grusa rälsen: först lim och sedan sand på; sen mer utspädd limvattenlösning och sand på, därefter sand först och sen limlösning på. Tyvärr hade jag ingen bra spruta eller pipett att lägga på limlösningen med, så det blev inte så bra.

Sandad, ej limmad bana Sandad, ej limmad bana

Bilden ovan till vänster visar hur jag skulle vilja att slutresultatet blev, med detalj till höger... Sanden är riktigt finkorning och homogen sand, med trivsam färg, hämtad från trakten av sjön Alstern i östra Värmland, en del av ett istidsdelta. Sanden lades på med sked, silad genom tesil med metallnät. Bilden nedan till vänster visar hur det blev efter limning. Bilden nedan till höger visar en detalj från det limmade spåret.

Sandad, och limmad bana Sandad och limmad bana

Jag läste om ballastering på Modellrallarens forum samt på Olle Frykmos hemsida och fick tips om medicinsprutor för barn, för att applicera limlösningen i sanden. Så idag for jag förbi Apoteket och fick mig ett par såna. Hemkommen testade jag en sådan och det funkade rätt bra. Jag prövade blomspruta igår, och har gjort det tidigare, men det kommer med större droppar i duschen som skapar klumpar i sanden. Sprutan funkade bättre. Det jag kanske borde ha gjort, skulle ha varit att först blöta upp sanden med mjukt vatten, vatten med ett par droppar diskmedel i.

Medicinspruta och limlösning Medicinspruta för applicering av limlösning

Störst problem blev banvallens sidor, de som sluttar. Olle Frykmo tipsar om att pensla på rent lim där och strö på sand. Jag provade det men det får nog göras om eller kompletteras - vilket Olle F. också säger. Dessutom märks ojämnheterna i asfaboarden alltför väl, så banvallens sidor skulle ha jämnats till innan sandning. Detta syns i bilden nedan. Kanske tar jag och testar spackel eller Das Pronto-lera till det sen.

Sandad, ej limmad bana

(050602) Sanden blev betydligt bättre när den fick torka ett och ett halvt dygn:

Sandad, limmad, torkad bana

Fortfarande är dock banvallens kanter inte bra. Jag tog därför fram Das Pronto-leran, skar av en skiva, blötte den och började bearbeta med en sked. Sen kunde jag ta tunna småbitar och lägga längs banvallen och jämna ut dem med tummen. Tips om hur man använder Das Pronto-lera för landskapsbygge finns på hemsidan för Ingalunda Jvg (se DVVJ-länkar).

Das Pronto-lera, för jämnare banvallar Das Pronto-lera, för jämnare banvallar

Jag var tvungen att testa att grusa en bit sen också. Jag penslade på outspätt trälim med en pensel, som doppats i limlösning. Sen strödde jag ut sand genom tesilen som förut. Tja, så ska det torka över natten, vi får se hur det blir...

Sandad Das Pronto-lera

(050609) Sporrad av försöken med linjesektionen tog jag för ett par dar sen itu med att måla och sanda sektionen med Skillingsfors. Där finns tre spår i bredd och fyra växlar: två trevägs- och två tvåvägs-. Där ska också placeras en låg perrong invid spår 1, en lastkaj för mek.verkstaden vid dess stickspår samt en lastkaj invid spår 3. På spåret till lokstallet ska vändskivan sättas in, så därför lämnade jag detta spår därhän nu.

Grusat i Skillingsfors

Solskenet idag gjorde också att jag kunde ta ut sektionen på verandan och fota i solsken - vilken skillnad... Sanden antog ganska snabbt en fin, ljus färg och en bra struktur. Eftersom det handlade om en plan yta utan sluttande sidpartier, blev det också lätt att göra en jämn yta och att applicera limlösning med sprutan. Ytan blev lite kornig, beroende på att jag drog ett par drag med penseln innan limmet torkat, men det ser OK ut.

Grusat i Skillingsfors, närbild

Det som tog lite extra tid var att inte få för högt med sand i växlarna, samt att inte få för mycket limlösning i växeltungorna. Jag måste säga att jag resultatet blev över förväntan... är mycket nöjd!

<< 5: Vändskiva | 7: Landskap >>


Stefan Nilsson 2005 Info