Åter teknik- & industrihistoria >>

Sweet Home Arstuga >>

- Startsida

- Daglösen-Persberg
- Liljendal-Långban
- Persberg-Storfors
- Nässundet-Krhmn

Daglösen - Persberg 2001-07-20

En solig sommardag for jag & Johan till Daglösen för att fota lite. Eftersom det skulle byggas ett triangelspår vid Nykroppa, och Daglösen inte längre skulle fungera som rundgångsstation, ville vi dokumentera lite om det skulle rivas där sen. Johan hade kollat med Tågab, så vi visste när det skulle komma nåt mer att fota än bara räls och hus.

Nedan är alla bilder jag tog, även de dåliga... Bilderna är länkade till större bilder (ca 14-32 kb) som öppnas i nya fönster.


Daglösen 1 Bild 1: Daglösen stn. Tågab med godståg från Hällefors med TMY är på ingående västerifrån.

Daglösen 2 Bild 2: Tåget passerar perrongen på spår 1.

Daglösen 3 Bild 3: Ganska långt, tåget...

Daglösen 4 Bild 4: TMY:t går runt för återfärden.

Daglösen 5 Bild 5: Påkopplat igen, avgång mot Kristinehamn.

Daglösen 6 Bild 6: Ja, tanken var att dessa bilder skulle vara olika, men...

Daglösen 7 Bild 7: Västra infarten från järnvägsbron...

Daglösen 8 Bild 8: ...och vägövergången.

Daglösen 9 Bild 9: Ett utrangerat BJ växelklot.

Daglösen 10 Bild 10: Mellan uppställda tankvagnar syns lokstallet.

Daglösen 11 Bild 11: Fast utan att vi visste det kom ett godståg från Filipstad - draget av T43 Great Northern.

Daglösen 12 Bild 12: Färre vagnar än från Hällefors, men alltid något.

Daglösen 13 Bild 13: Schysst målning.

Daglösen 14 Bild 14: Dagens fråga: "Ur hur många vinklar kan man fota ett godståg?"

Daglösen 15 Bild 15: Två inpå varandra liggande växlar, med varsin typ av växelomläggare - SJ bortom, BJ närmast.

Daglösen 16 Bild 16: ...å en gång till...

Daglösen 17 Bild 17: Foto från vändskivan vid lokstallet. T43:an avgår med godståget mot Kristinehamn.

Daglösen 18 Bild 18: ...ja, det är nu lite längre bort...

Daglösen 19 Bild 19: Vändskivan och lokstallet.

Daglösen 20 Bild 20: Inuti reglerhuset på vändskivan. Här finns både elmotor och handvev.

Daglösen 21 Bild 21: Reglerhuset på vändskivan.

Daglösen 22 Bild 22: Rundstallet med tre portar. Kanske stod därinne en TMY i reserv?

Daglösen 23 Bild 23: Spårkrysset med linjen till Filipstad till vänster, Kil till höger.

Daglösen 24 Bild 24: ...å en gång till...

Daglösen 25 Bild 25: Stationshuset i Daglösen. Banverket var på plats också, och jobbade med nåt.

Daglösen 26 Bild 26: Stationshuset i närbild. Därinne sommarjobbade en kille som tågklarerare, både för Daglösen, Nykroppa och kanske flera andra stationer. Schysst sommarjobb?

Daglösen 27 Daglösen 28

Bild 27 & 28: Dörren till väntsalen.

Daglösen 29 Bild 29: Efter lunch i Filipstad återvände vi till Daglösen. Eftersom vi ändå var där tog vi rälsbussen via Filipstad V till Persberg (13 kr enkel resa), där denna bild är tagen.

Daglösen 30 Bild 30: "Nya" stationshuset i Persberg, välbevarad privatbostad.

Daglösen 31 Bild 31: Lokstallet i Persberg, numera huserande skrotfirma.

Daglösen 32 Bild 32: Ja, nånstans på andra sidan sjön ligger Finshyttans stationshus...

Daglösen 33 Bild 33: Ytterligare ett icke lyckat försök; motljusbilder kräver sin fotograf....

Daglösen 34 Bild 34: Åter Daglösen, bild ur rälsbussfönstret.


Upp


Stefan Nilsson 2005 Info