Åter teknik- & industrihistoria

Sweet Home Arstuga >>

- Fordon & spår
- Projekt E

Banlogo

Projekt E

Tyco-loket

Jag har varit sugen på en E-maskin eftersom den var ytterst vanlig på DVVJ (E, E2, E4). På Tradera fyndade jag ett US-lok, en 0-8-0 Tender av märket Tyco. En koll på nätet (Tycosajt) visade att loket kunde vara från allt mellan 1971 och 1993. Bilderna visade att loket hade symmetrisk hjulställning, vilket inte E-loken har. Nåja, om resten var intressant kunde detta få passera eftersom det var billigt. Frågan var bara om det var bra - väntan på postleverans var stor...

Tendern Hjulställningen

Plocka ur förpackningen, ställa på spåret, dra på ström. Surrade fint, men slirade katastrofalt och hoppade fram på rälsinfästningarna - på Peco Code 100! Testade på dotterns bana, Piko Code 100, något bättre men långt från bra. Småbesviken... Vända på loket, fram med skruvmejslar... Strömupptag sker på ena sidan i tendern och på andra sidan i loket, i båda genom metallchassiet. På tredje lokaxeln sitter en liten pigg, som en gång per varv påverkar en fjädrande plastpinne - ska ge ljudeffekt av ångstötar! Ja, jisses...

Undersidan Kåpan bort

I botten av loket stod "Made in Hong Kong". Verkar ändå vara en gedigen konstruktion - delvis: metall i löpaxelarmar, lokchassie och drivenhet. Loket gick gôrlätt för sig självt, vilket lovade gott. Problemet visade sig vara själva drivhjulen. De var av bakelit och slirskydden var borta! Snacka om upplägg för att slira: dels kom aldrig hjulbanorna ner till rälsen, dels är bakeliten oerhört glatt och dels var flänsarna närmast astronomiska.

Drivenheten Kuggsidan

Det var ju synd. Tänkte jag. Att fila dem verkade inte funka nåt vidare heller. Synd, för det var verkligen en liten fin drivenhet: motorn inuti ett ytterst tunt metallblock, och tre drivaxlar - som gjort för en treaxlig svensk tender... Bilderna ovan kanske visar vad jag kom på? Jag hade ju en drivenhet till en Lima T43 liggande, där fanns fina drivhjul, med kuggar! Knack-knack - gick fint att få ur dem ur båda enheterna. Däremot var det både fel tandning på kugghjulen och fel diameter på axlarna. På Tyco-hjulen var hjul och kugg gjutna i ett enda bakelitstycke.

Drivenheten - smal! Bakelithjul...

Men då tog jag fram finsågen och sågade helt sonika bort kuggdelen och limmade fast den innanför Limahjulens kugg. Det gick faktiskt över förväntan bra. Förutom att det funkade alldeles utmärkt fick jag dessutom ökat strömupptag, eftersom det nu kom metallhjul också på drivenhetens ena sida, samt slirskydd på andra sidan. Som kanske syns på bilderna är mellanaxeln till för att det ska driva på de båda andra. Det innebär dock att det även går att få till en treaxlig drivenhet med strömupptag och drivning på samtliga axlar. Kanske går också att hänga på ett svänghjul samt tynga ner ytterligare.

Lok & drivenhet - ett E-lok? Tvåaxlig långtender?

Som sagt är det en del som är långt från ett E-lok, främst den asymmetriska hjulställning som ju är ett särdrag för E-loken. Jag ska mäta och kolla lite mer på proportioner etc., så ska jag bestämma mig sen om jag går vidare med projektet. Koppelstängerna är enkla, lätt att ta bort cylindrarna och tryckstången så bara den enda koppelstången blir kvar.

Just nu går loket som ett - ytterst förbättrat! - godstågslok på dotterns rundbana... Återkommer med måttuppgifter m.m. senare.


<< Åter till Fordon & spår >>


Stefan Nilsson 2005 Info