Åter teknik- & industrihistoria >>

Sweet Home Arstuga >>

SKJ - tippvagnar

Tippvagnarna är inte de allra minsta, utan de som är lite längre och som ser lite mer robusta ut. För att göra dem smalspåriga behövs egentligen relativt få, enkla åtgärder. Det främsta är att måla om trågen från det leksaksaktiga röda till nåt annat. Jag valde matt grå färg. Rost är väl annars gångbart, men man kan ju alltid väderbita dem senare.

Tippvagnsbygge 1
Som lite mer moderna normalspårsvagnar har dessa en massa detaljer som inte ska vara på obromsade smalspårsvagnar: buffertar, växlarfotsteg, bromsbackar och diverse gjutna detaljer på undersidan som hör till bromssystemet. Allt det kapas bort och filas ner.

Trågen tas bort först och med en liten mejsel bänds sen hjul och koppel bort. Att ta bort det ovan nämnda handlar bara om att såga och fila lite, förutom med de gjutna detaljerna på undersidan av chassiet. För att få bort dem använde jag min Dremel-kopia med fräsverktyg. Vissa typer av denna vagn har spännstag som försvårar arbetet. Spännstagen låter jag dock sitta kvar så länge.

Tippvagnsbygge 2
Trågen sprayas som sagt gråa, med Biltemas matta går hobbyfärg. Om det blir lite röda fläckar kvar här och var, så gör det inte så mycket. Det ger ett visst intryck av rost - men man bör nog väderbita trågen (och underredena) sen.

Tippvagnsbygge 3
Som sagt så gör bara dessa enkla åtgärder väldigt mycket för vagnarnas utseende.

Tippvagnsbygge 4
Med lite antydan till landskap kring smalspårstågen i nollan, så märker man hur mycket mer den större skalan ger jämfört med exempelvis H0.


Tillbaka >>


Stefan Nilsson 2006 Info