Sågverk II
Enligt ett foto från mitten av 1920-talet låg här ett sågverk. Det är ännu okänt vem som drev sågen och vad som skedde med den senare.
Gårdarna i Beted
Här uppe ligger gårdarna i hemmanet Beted. Längre norrut utgör en del hus numera en del av samhället Koppom.
Lokomotorstall
Bortanför vändskivan byggdes 1939 ett stall för en lokomotor (litt Z), en enkel plankstomme med sadeltak och gles panel. Ett flygfoto visar att det fanns ett stickspår på andra sidan vändskivan innan det byggdes. Stallet revs antagligen i samband med kommunens saneringar på 1990-talet.
Bussgarage
Från 1928 fanns en buss här stationerad, som gick i trafik mellan Beted och Arvika. Trafiken lades ner ca 1960 och garaget flyttades 1963 till Töcksfors.
Centralföreningen
Stationskarlen Erik Nilsson förestod Centralföreningens filial i Beted, i en byggnad som låg vid lastkajen. Verksamheten flyttades 1950 till Koppoms station.
Tvättstugan
Söder om sågen, nere vid Kölaälven, fanns en lokal tvättstuga. Den revs ca 1950. Läget på kartan är ungefärligt angivet; kanske låg den något längre norrut.
Timmeravlägg
Söder om Betedsågen hade Åmotfors pappersbruk en tipplats för timmer i Kölaälven. Bruket köpte sågen 1946 och sålde den 1957, men hur länge timmeravlägget var i bruk är mig obekant.
Vägbron
Den gamla vägbron över Kölaälven gick nordost om den nuvarande. Enligt de gamla vykorten var den byggd i en fackverskonstruktion. Antagligen revs den när den nya bron stod klar, efter Skillingmarksbanans nedläggning under första halvan av 1960-talet.
Gamla kyrkplatsen
Här stod Järnskogs gamla träkyrka från medeltiden till 1690-talet, när den nya kyrkan stod klar.
"Fotoberget"
Jag har kallat det så, eftersom det härifrån togs flera foton till vykort över Beted. Det är mig inte känt vad berget heter; på kartorna saknar det namn.
Träindustri II
Sydväst om stationen, en liten bit in längs Skillingmarkslinjen, fanns under en period ytterligare en träindustri. Ännu är det mig okänt vad för slags industri det var och hur de förhöll sig till järnvägen. Som syns på ett vykort ligger husen nära banan, vilket skulle kunna antyda linjelastning.
Träindustrins ålder är heller inte lätt att avgöra, men den finns med på ett vykort från 1950-talet, kanske decenniets andra halva. Mer efterforskningar återstår.
Banvaktstugan
En banvaktstuga byggdes i grenen mellan DVVJ söderut och Skillingmarksbanan. Den var av standardmodell och fick nummer 544 vid SJ. Tydligast syns den på ett vykort taget från berget i sydväst, sen verkar vegetationen ha växt sig hög omkring den.
1:135 - Posten
Byggt 1930. Postanstalt 1930-1963. Uthyrd lägenhet på övervåningen, efter 1963 blev hela huset ett enda bostadsutrymme. Huset finns kvar idag, som privatbostad.
1:154 - "Nilssons"
Byggt 1929. Två lägenheter uppe, en lägenhet och en kontors-/affärslokal nere. I lägenheterna bodde bl.a. stationskarlen Erik Nilsson, rälsbussföraren Olle Tholfsson och tågklareraren John Norell.
Omkring 1930 drevs café i affärslokalen nere, "Hörn-Caféet", därefter drevs där diversehandel (ca 1935). Senare var där kontor för järnvägen och sist sågverkskontor, till in på 1970-talet. Huset finns kvar som privatbostad.
1:137 - Caféet
Byggt troligen 1930. Caféverksamhet 1930-1979 med flera olika ägare. Där fanns även kiosk med bl.a. varmkorv och bensinpump. Första innehaverskan hade en ko för färsk kaffegrädde(!). Huset brändes ner som övningsobjekt av brandkåren 1996.
1:152 - "Petters-Karls",
Byggt troligen 1933, flyttad från annan by. Här bedrevs begravningsbyrå från 1930-talet till år 1950. Huset finns kvar idag som privatbostad.
1:101 - Beteds handel
Byggt enligt uppgift 1926-27 (men troligare 1928 att döma av foto nr 6?). Lägenhet på ovanvåningen och affärslokal på nedervåningen. Ansluten till Haakonbolaget, igång från 1928 till okänt år? Det är också mig obekant när huset försvann, och hur?
1:145 - Snickerifabrik
Anlagd troligen på 1930-talet (1938?). Snickeriverksamhet med "byggnads- och inredningssnickerier" fram till 1977. Då blev det auktionskammare och loppisbod i lokalerna. Från 2000 blev det återigen snickeri i lokalerna. Lokalerna fanns kvar för nåt år sen.
1:295 - Textilfabrik
Textilfabriken - AB Beted Konfektionsindustri (Abeko) - byggd år 1950, flyttad från Påterud (anlagd där 1948). Där syddes storvästar, vadmalsbyxor och senare även regnkläder. 12 anställda 1957, 25 anställda 1965, fortsatt expansion medförde flytt till Årjäng, 1968 endast 8 anställda i Beted och fabriken där lades ned.
Kommunen köpte lokalen och där var ungdomsgården "Bahloo" fram till 1971. Då startades snickeriverksamhet i lokalerna, som var inriktad på bl.a. skåpluckor och trappor. År 2000 flyttades detta till gamla snickerifabriken på andra sidan vägen (1:145). Byggnaden finns kvar idag och verkar användas som lagerlokal.
1:295 - Spannmålsmagasin
Spannmålsmagasinet byggdes okänt år (samtidigt som Abeko?) för försäljning av spannmål och gödningsmedel. Senare användes lokalerna för byggverksamhet, bilskrotning och förvaring. Huset revs/brändes ner(?) i samband med kommunens sanering 2003.
1:178 - Beteds såg
Byggd troligen 1932 av Sävebolaget i Göteborg, sågen flyttad hit från Håltebyn. Verksamheten pågick fram till 1998 då sågutrustningen monterades ner och skeppades till Vitryssland. 1998-99 byggdes här timmerstugor. År 2000 sanerades området av kommunen varvid alla kvarvarande byggnader revs.
1:105-1:127 - Beteds stationsområde
I samband med järnvägsbygget i mitten av 1920-talet uppstod ett helt litet samhälle i Beted. Arbetsnamnet på stationen var Järnskog men det ändrades före trafikstarten.
Stationshuset var i bruk från 1928 tills platsen nedklassades till håll- och lastplats 1965. Därefter var det ålderdomshem och lägenheter i byggnaden. Första gången jag var där på exkursion fanns huset kvar men brändes som brandkårsövning vid saneringarna 2003. Tyvärr tog jag mig aldrig för att gå in i kåken och kika runt innan, om där kanske fanns nåt kvar från järnvägstiden...
Godsmagasinet hade byggts om för boendeändamål. Även dasset fanns kvar om än i ombyggt skick fram till 2003, strax söder om stationshuset.
Diverse annat
Sydväst om Beteds station ligger några mossar och myrar. På minst tre av dem har man bedrivit torvtäkt vid olika tillfällen.
Under kriget var trupptranspor- terna mycket omfattande och skedde främst nattetid. I Beted fanns två luftvärnskanoner placerade, liksom ett batteri 7,5-cm kanoner från Göta artil- leriregemente för spärreld mot vägen och järnvägen. På ett av vykorten kan man se två män i militärkläder gå bygatan fram.
Järnskogs kyrka
Dagens kyrka invigdes 1699. Tornet byggdes 1729 och sakristian 1835. Kyrkan fick sitt nuvarande nyklassicistiska utseende 1854. Den gamla kyrkan låg i hemmanet Stommen ca 1 km åt sydväst.
Mer info på Järnskogs hembygdsförenings hemsida >>
På denna sida finns lite information om olika delar av Beted. Uppgifterna är hämtade från lite olika håll, främst skriften Jârnskebygda nr 17 från Järnskogs hembygdsförening (2000) samt boken om DVVJ (1990).
Bilderna är såna jag tagit själv, privatfoton från olika personer jag varit i kontakt med, från biblioteken i Årjäng och Eda, vykort som jag samlat på mig m.m.
Namnen i kartan är länkade till informationsrutor som öppnas över bilden. I dem kan man hitta länkar till bilder m.m., vilka öppnas i nya fönster.
Flera uppgifter i materialet är motsägelsefulla. Dessutom saknas ännu mycket. Jag tar gärna emot mer information om Beted! Kontakta mig via denna länk: kontaktruta