Järnvägsstationen i Vålberg.
Vålberg RR station. |
Järnvägsstationen i Vålberg byggdes i samband med att en rayonfabrik anlades i Älvenäs på 1940-talet. Kooperativa förbundet letade efter en bra plats att anlägga en ny fabrik på och Vålberg-Älvenäs ansåg man vara rätt. Tidigare fanns knappt någon bebyggelse eller industri alls i Vålberg, det var nästan uteslutande jordbruksmark tillhörande stora gårdar. |
The Vålberg RR station was built contemporary with a Rayon plant in the 1940s. A corporation was looking for a suitable spot for such a plant and found that Vålberg-Älvenäs was it. Earlier there were almost no urbanization or industries at all in Vålberg, there only large farmlands belonging to large farms. |
Gamla stationen.
Vacker byggnad, dålig skanning.
Ersatte i sin tur
en liten hållplatskur.
The old RR station.
Nice building, lousy scan.
Replaced itself
a little shed. |
Stationshuset byggdes 1943 och ersatte en äldre mindre byggnad, som var placerad på andra sidan spåren. Vålberg hade tidigare bara status som håll- och lastageplats men blev nu alltså station. Vålberg ligger längs före detta Bergslagsbanan som drogs fram genom bygden på 1870-talet.
Vålberg användes under min uppväxt på 1970-talet som vagnuttagningssstation, och bangården var alltid full med stora godsvagnar. Ofta var olika typer av ellok inne och växlade på den då 6-spåriga bangården: D-lok, HG-lok, Ma-lok och andra. Persontåg stannade förr också i Vålberg men det slutade man med 1969. Numera används bangården knappt alls och flera spår har också rivits upp, tre-och-ett-halvt spår återstår idag. |
The stations house was built in 1943 and replaced on older house, situated on the opposite side of the tracks. Earlier Vålberg only had status as loading place but now became station. Vålberg is situated along the former Bergslagsbanan - "The Iron District's RR" - from Falun to Gothenburg, which was built in the 1870s.
During my youth in the 1970s Vålberg was used for switching freight cars and the yard was always full of large freight cars. Often many types of electric engines were switching cars to new trains on the six tracks. Also passenger trains stopped in Vålberg earlier but that came to an end in 1969. Today the yard is almost not used at all and some tracks has been tore up, three-and-a-half tracks remains today. |
Senaste Rayonloket.
Utanför lokstallet
på fabriksområdet.
The Rayon Industry
Diesel Engine.
Outside the engine shed
in the factory area. |
Dock går ett industrispår från stationen till fabriken i Älvenäs. Där körs små korta tåg en gång om dagen. Tidigare hade fabriken egna lok men sen växellådan på det senaste/sista? dieselloket gick sönder, har T44-or kört de enstaka vagnarna fram och tillbaka. Förr kördes mycket gods i längre tåg till fabriken men idag ser man ofta bara en enda tankvagn med lut. Se en karta över Vålberg och industrispåret.
Vålberg har använts för olika banarbeten som gjorts på senare tid. Under 1993 eller 1994 bytte man kontaktledningen längs banan och då använde man Vålberg som bas. Likadant när man i slutet av 1990-talet renoverade spår och underlag. |
However, there's an industrial track that goes from the station down to the Rayon factory. There short trains are ran daily. Earlier the factory had it's own engines but since the gearbox of the latest/last? one broke, a T44 diesel has taken care of the traffic. Earlier the trains could be rather long but today there's often only one tank car with soda. See a map of Vålberg and the industry track.
Vålberg has been used as base for different track work lately. In 1993 or 1994 the electric wire was replaced and then the storage was here. It was the same when the track got new rails and ballast during the late 1990s. |
Banarbete på 1990-talet.
Rälsbyte, ny ballast etc.
Track work in the 1990s.
New rails, new ballast etc. |
I min barn- och ungdom var stationen levande med stins och allt. Jag minns flera tillfällen då jag och min mor hämtade paket som kommit med tåget. Där fanns både telefonkiosk och brevlåda. Jag vet inte när stinsen och godshanteringen försvann från Vålberg men det bör ha varit under sent 1970- eller tidigt 1980-tal. Under den tid på 1990-talet som jag jobbade på det närbelägna sågverket, var vi ibland ner till stationen och lastade sågat virke på vagnar, mestadels fvb Tyskland.
Idag hyrs lokalerna i stationshuset ut till olika intressenter. Den gamla väntsalen hyrs av PRO som samlinglokal. I den före detta expeditionen hyrde en firma ett tag in sig med sitt kontor. De försvann för ett tag sen så nu står den tom. Godsmagasinet hyrs av en kille som använder det som förråd.
På övervåningen finns två lägenheter, en tvåa och en trea. Vår gissning är att stinsen hade trean och stationskarlen tvåan. I början av 1990-talet hyrde jag tvåan och när vi sökte lägenhet 1999 hamnade vi i trean. Fast nu bor jag inte där längre, tyvärr. |
During my youth the station was a living place with a station inspector and everything. I remember occasions when I went with my mother to pick up parcels that had arrived by train. There was both a phone booth and a mail box. I don't know when the freight handling disappeared from Vålberg, but it ought to have been in the late 1970s or early 1980s. During the period in the early 1990s as I worked in the nearby sawmill, we sometimes went down to the station to load planks and boards, mostly destinated to Germany.
Today the locales is rented by different people. The "Retired People's Organization" rents the old waiting room as a gathering hall. The former expedition was rented by a firm as office but is now empty. The freight house is rented by a guy for storage.
At the upper floor there's two apartments, one 2- and one 3-roomer. Our guess is that the station inspector had the 3-roomer and the station hand got the 2-roomer. In the early 1990s I rented the 2-roomer and when we looked for an apartment in 1999 we got the 3-roomer. But today I do not live there anymore, unfortunately. |