Modellbilder

Tillbaka

Modellerna

Alla småbilder är klickbara; öppnas i nya fönster.

Modellerna kommer från lite olika håll. Som nämns på första sidan är det både köpta färdiga produkter, byggsatser och scratchbyggen som jag använder.

De färdiga produkterna är främst ROCO:s tippvagnar och tippvagnsunderreden. De är klart överdimensionerade även för skala S, men fungerar bra som boggier till andra vagntyper.

Litet tåg med tippvagnar, personvagn och lok Byggsatserna är hittills bara ett par tippvagnar från Parkside Dundas i England, egentligen avsedda för 009. Björn Dahlström recenserade dem i Smalspårigt nr. 47/1991 och fann då att de låg nära skalenlighet i H09 och något bättre i 009. Jag kan säga att i skala S ligger de ännu närmare skalenlighet, avvikelserna är mycket små.

Min hembyggda personvagn efter 1914 års förebild Min hembyggda personvagn efter 1914 års förebild De scratchbyggda vagnarna är dels min egen tolkning av Bosjöbanans personvagn från 1914. Den är byggd helt i trä och har tippvagnsunderreden från Dundas som boggier. Jag har använt skalvirke och panelflak från Northeastern, möjligen är vagnen för lätt men går att tynga ner.

Litet tåg med vedvagn, personvagn och lok De andra scratchbyggsatserna kommer från Örebro, via en annons i Smalspårigt. En lyckosam slump(?) gjorde att någon annan byggt smalspår i skala S på H09-spår, men sedermera bytt till en större skala. Det rör sig om flakvagnar, mestadels med ROCO-underreden som boggier, med vedlaster samt några specialvagnar.

Litet tåg framför lokstallet Dessutom hade vederbörande också knåpat ihop ett litet kul motorlok, vilket gjorde att såväl banan som vagnarna kunde testas skarpt för första gången.

Lokstallet är byggt av mönstrade träflak på en regelstomme av skalavirke från North Eastern. Det innehåller också en liten smedja. Stallet ska målas rött och det ska sättas in fönster med foder kring. Det är svårt att se färgen på fönstren på de gamla svartvita korten men det verkar som de är gröna. Det är i alla fall vad de blir på modellen. Fönstren har jag gjort i datorn och skrivit ut på Over Head-film i min färgskrivare (bläckstråle), blir helt OK! Nedan några bilder på lokstallet.

Lokstall, lok och personvagn Lokstall, lok och personvagn Lokstall, lok och personvagn

Banan

Banan är än så länge bara en modul på ca 120x40 cm. På en ram av träribbor har Treetexskivor skruvats fast. Skivornas kanter har fasats av för att efterlikna terräng. Terrängen ska så småningom få markvegetation, buskar och träd, liksom att banan ska förses med ballast. Den lilla (30 mm diameter) vändskivan ska placeras strax utanför lokstallet. Direkt nedanför den högra växeln ska ett vedskjul byggas. Stationshuset är ett framtidsprojekt, inte prioritet ett just nu, men kanske senare...?

Bilderna nedan visar modulens spårplan och placering av byggnader.
Klicka på de rosa punkterna för att öppna modellbilder (ca 10 kb styck), samt en verklighetsbild från stationshusets grundrester (ca 30 kb). Jämför den bilden med denna historiska.

OBS att bilderna öppnas i nya fönster (och att det inte är någon mästerfotograf som varit framme...).

Banans layout med klickbara fotopunkter

Banans layout inkl. foto

Tillbaka

Vy från vänster Lokstallet, halvklart Vy åt vänster Från Bosjöns stationshusgrund Spårplanens layout