Tidtabell DVVJ (helgfria vardagar) 2004-04-25 |
|
|
|
Stn |
|
|
|
|
|
P 2 |
|
|
|
|
|
|
|
P 1 |
|
G 4 |
G 5 |
G 7 |
|
P 3 |
P 4 |
|
|
|
G 1 |
|
|
|
|
|
G 2 |
|
G 8 |
|
|
Beted |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Btd |
|
|
|
|
P 10 |
P 11 |
|
|
G 11 |
G 12 |
|
|
P 12 |
P 13 |
|
Skf |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Beted |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
P 2 |
P 1 |
G 4 |
|
G 5 |
|
P 4 |
P 3 |
|
|
Årjäng osv. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tidtabell DVVJ (helgfria lör-söndagar) 2004-04-25 |
|
|
Stn |
Tillfälle |
|
|
Arvika |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
P 6 |
|
|
P 7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Beted |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Btd |
|
|
|
|
|
P 14 |
|
|
|
|
P 15 |
|
|
Skf |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Beted |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
P 6 |
|
|
|
|
P 7 |
|
|
|
Årjäng osv. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tidtabellerna
ska läsas på följande sätt: |
|
Tåg
i södergående riktning har jämna nummer, norrgående udda. Tåg Arv-Årj har
ental, Btd-Skf har tvåtal. |
|
Tidtabellen
överst visar vardagar, den nederst helgfri lördag och söndag. Tjockare linjer
är persontåg, |
|
tunnare
är godståg. Extra vagnuttagningar, bandispositioner etc. är inte utritade. |
|
|
|
|
I
vagnlistorna har jag inte använt Arvika utan skrivit N för norr, liksom S för
söder istället för Årjäng osv. |
|
Sedan
finns tåglistor, där varje tåg beskrivs var för sig mer i detalj. Där har
fler stationer skrivits ut, bara |
|
för
att jag själv ska förstå principerna. Man kan säga att olika slags listor gör
att fler deltagare kan delta i |
|
trafikspelet:
vagnlistor för stins, tåglistor för lokförare, osv. medan tidtabellgrafen ger
översikten. |
|
|
|
På
"morgonen" går en rälsbuss Y (P 10) Skf-Btd, en Y6 från Arvika (P
1) samt en Y6 från Årjäng (P 2). |
|
|
Alla
tre möts i Btd; de båda Y6:orna fortsätter medan Y går till Skf som P 11. |
|
|
|
Första
godståget (G 1) med T21 går från Arvika, möter P 2 i Växvik och anländer sen
till Btd. Det går |
|
|
efter
växling till Arvika som G 2. Tågloket växlar, lossning och lastning kan ske
under tiden. |
|
|
|
Godståget
G 4 med T43 kommer från Årjäng, Z i Btd har växlat ihop mot norr avgående
vagnar. Tågloket |
|
hämtar
upp dessa och fortsätter sen mot Arvika. Ingen tid för lastning. Z växlar ut
resp. vagn samt tåget |
|
till
Skf och därefter avgår ordinarie godståg (G 11) till Skf, eftersom det då
finns gods från såväl norr som |
|
söder
som ska dit. Efter växling, avlastning och lastning i Skf går nästa godståg
(G 12) med Z tillbaka till Btd. |
|
|
|
G
12 växlar i Btd isär vagngrupp från Skf som ska mot N resp. mot S, samt
sätter ihop de vagnar som ska |
|
mot
S med nästa godståg från Arvika till Årjäng (G 5) med T43. Tågloket ställer
av de vagnar som ska |
|
|
till
Btd, hämtar de som ska med söderut och fortsätter. Ingen tid för lossning
eller lastning. |
|
|
|
|
Sista
godståget för dagen kommer från Arvika (G 7) med T 21. Tågloket växlar i Btd,
vagnar lossas och ev. |
|
lastas,
och sen går tåget till Arvika som G 8. I Jössefors möter det Y6 från Arvika
(P 3), vilken i sin |
|
tur
möter Y-bussen från Skf (P 12) samt Y 6 från Årjäng (P 4) i Btd, samma som på
morgonen. Sen |
|
fortsätter
de båda Y6-orna åt varsitt håll och Y-bussen går till Skf som P 13 – en
trafikdag är till ända. |
|
|
|
Helgfri
lördag och söndag går en rälsbuss Y tidig förmiddag Skf-Btd (P 14), där den
möter Y6 från Årjäng |
|
till
Arvika (P 6). Därefter stannar Y i Btd. Under sen eftermiddag ankommer Y6
Arv-Årj som P 7. Y går sen |
|
till
Skf som P 15. Godståg går endast helgfria vardagar. Man kan säga att
helgtrafiken är de dagar jag inte |
|
orkar
köra alla tåg utan bara vill surra runt ett par rälsbussar en kort stund en
kväll. |
|
|
|
|
Givetvis
är övriga tågmöten utanför Btd endast fiktiva, eftersom all övrig bana är den
dolda bangården; |
|
de
beskrivs här bara som möten eftersom tabellen är ritad så. Och, vem vet, nån
gång kanske banan kan |
|
expanderas?
Med denna tidtabell är samtliga dragfordon och rälsbussar efter avslutad
trafikdag åter på |
|
sina
ursprungsplatser. Var godsvagnarna finns ska bero på hur spelet utfallit,
något som återstår att lösa. |
|
Troligen
ska tärningsslag bestämma antalet vagnar in och ut från resp. lastplats. |
|
|
|
Idéerna
till trafikupplägget, de olika listorna och så, är hämtade från diverse
böcker och tidningar från |
|
Allt
om Hobby. I Modelltåg -93 skriver Christer Engström om trafik med vagn- och
lastkort - ett system |
|
som
i modifierad form kommer att provas på min bana. Bla. är idén med vagnlistor
är hämtad därifrån. |
|
I
Modelltåg -94 skriver GMJS om samma princip som C Engström, men med fokus på
vagn- och fraktkorten. |
|
I
Modelltåg -98 skriver SMJ:s trafikchef Björn Söderberg om deras upplägg på
trafiken. Därifrån kommer |
|
idén
med mer detaljerade listor, t.ex tåglistor, för att öka antalet möjliga
deltagare. Eftersom det för min |
|
del
handlar om en hemmabana med i princip tre stationer och korta tåg, känns det
klart onödigt att |
|
fördjupa
det hela ytterligare, men det ger intressanta dimensioner till körningen. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|